Nu het coronavirus wereldwijd de voorpagina’s beheerst en er mondiaal maatregelen worden genomen, doen steeds meer mensen met een Aziatisch uiterlijk melding van discriminatie. De discriminatie treft vooral Chinezen of mensen die voor Chinees worden aangezien.

Het zelfgemaakte nummer ‘Voorkomen is beter dan Chinezen’ van Radio 10, waarin wordt gezongen dat het allemaal komt “door die stink-Chinezen”, heeft bij de Landelijke Vereniging tegen Discriminatie, Discriminatie.nl, geleid tot duizenden meldingen.

Discriminatie.nl betreurt dat het Coronavirus als excuus wordt gebruikt voor discriminatie van mensen met een Aziatisch uiterlijk. De vereniging geeft aan een gezamenlijke aanpak te hebben opgesteld en roept mensen op melding te doen van discriminatie.

Foto door Cdc