Op verschillende plekken in Nederland wordt Keti Koti gevierd. Ook in de regio Haaglanden en Hollands Midden.

Wat is Keti Koti?
Tijdens Keti Koti wordt jaarlijks op 1 juli de afschaffing van de slavernij gevierd en herdacht. Keti Koti betekent: ‘verbroken ketenen’. Hiermee wordt verwezen naar de boeien waarmee de tot slaafgemaakten vastgezet werden. Keti Koti herinnert ons allen aan het belang om op een gelijkwaardige manier met elkaar om te gaan. Lees hier meer over Keti Koti.
Op welke plekken in Haaglanden en Holland Midden de afschaffing van de slavernij wordt gevierd, lees je hier.

Leiden e/o

Keti Koti festival
Museum Volkenkunde organiseert samen met het Tropenmuseum, Afrika Museum en Wereldmuseum een digitaal Keti Koti festival.
Er is een brede (deels online) programmering samengesteld met divers aanbod aan activiteiten. Van een reeks Angisa Stories tot livestream Freedom Talks, een lunchlezing, theater en webinars.
Klik hier voor meer informatie.

Theater De Generator
In de aanloop naar de jaarlijkse herdenking van de slavernij en het vieren van het afschaffen ervan, programmeert Theater De Generator voorstellingen van theatermakers uit de black and brown community. Met Fazle Shairmahomed, Cherella Gessel, Christian Guerematchi, Michael Wanga en Sophia Blyden. Voor het programma, klik hier.

Veenfabriek
Theater voor Keti Koti is een meerjarig initiatief van de Veenfabriek en Het Nationale Theater, in 2018 gestart door Joeri Vos, Romana Vrede en Phi Nguyen met als doel om ons als theatergezelschap(pen) te verhouden tot ons slavernijverleden. Elk jaar wordt op een andere manier invulling gegeven aan Theater voor Keti Koti. Dit jaar wordt samengewerkt met Museum Volkenkunde in Leiden: Koken voor Tjampakka.

Delft

TU Delft

TU Delft organiseert in samenwerking met SUBEST Delft (Surinaamse Bèta-Studenten Delft) de hybride lezing ‘Herinneringen van oud Suriname: kolonialisme toen en nu’.
Tijdens de lezing leer jij meer over de koloniale geschiedenis van het land en de blijvende effecten ervan op de hedendaagse maatschappij. De lezing wordt verzorgd door Tessa Leuwsha, rechtstreeks uit Suriname. Lees hier hoe je je kunt aanmelden.

Zoetermeer

Stichting Herdenking Slavernijverleden Zoetermeer
Ter gelegenheid van de herdenking van de afschaffing van het slavernijverleden, organiseert Stichting Herdenking Slavernijverleden Zoetermeer in samenwerking met de bibliotheek Zoetermeer een tweetal lezingen. Daarnaast de traditionele Keti Koti kranslegging op vrijdag 2 juli.

Donderdag 1 juli 19:30 uur Digitale lezing Cynthia McLeod (vanuit Paramaribo).
Deze lezing is voor iedereen toegankelijk via Zoom. Er zijn honderd plaatsen beschikbaar. Je kunt een kaartje bestellen via https://www.bibliotheek-zoetermeer.nl/activiteiten/agenda/Keti-koti-lezing.html

Vrijdag 2 juli 15:30 uur Herdenking en Kranslegging
Thema: Zichtbaarheid inheemse volken in Suriname en de Antillen
Plaats: Piëzo, Rakkersveld 253
Aanmelden is noodzakelijk en er is plaats voor 50 mensen. De bijeenkomst kan ook worden gevolgd via Facebook (https://www.facebook.com/SlavernijZTM)
Aanmelden per email naar: info@slavernijztm.nl

Donderdag 8 juli 19:30 uur Lezing over moderne slavernij: De Yezidi’s
Door Brenda Stoter Boscolo, schrijfster van het boek “Het vergeten volk”. In samenwerking met de bibliotheek Zoetermeer en de stichting Global Human Rights Defence in Den Haag.
Plaats: commissiezaal Gemeentehuis
Aanmelden is noodzakelijk via info@slavernijztm.nl.