Leidschendam-Voorburg / Den Haag, 14 november 2019 Conferentie

‘Inclusie door Ontmoeting’ hoe ontmoeting bijdraagt aan een inclusief Leidschendam-Voorburg

In samenwerking met de gemeente Leidschendam-Voorburg organiseren Platform Gehandicapten LV en Stichting iDb op donderdag 21 november a.s. in Wijkvereniging De Blauwe Tram een bijeenkomst voor alle inwoners van Leidschendam-Voorburg met als thema ‘Inclusie door Ontmoeting’.

De bijeenkomst heeft als doel, het bevorderen van een inclusieve samenleving in LV. Een samenleving waarin mensen met een beperking ongehinderd kunnen deelnemen aan álle levensdomeinen (werken, winkelen, recreëren, sporten, zich verplaatsen), en gebruik kunnen maken van alle openbare sociale voorzieningen. De organisatoren willen daarnaast bevorderen dat niet-gehandicapte inwoners zich realiseren dat hun handelen ook bepalend is voor de gewenste participatie binnen de samenleving. De conferentie start om 14.00 uur en eindigt om 17.30 uur.

Elkaar ontmoeten

Ontmoeting kan helpen wederzijds onbegrip en handelingsverlegenheid om te buigen in wederzijdse belangstelling en handelingsbekwaamheid. Dat is de inspiratie voor het thema van de conferentie. We gaan met elkaar onderzoeken:

• Hoe is het om een beperking te hebben?

• Hoe creëer je meer gelijkheid in de samenleving?

• Hoe zorg je ervoor dat mensen met een handicap volop kunnen meedoen?

• Hoe ga je ermee om als je merkt dat je niet gelijk wordt behandeld of wordt gediscrimineerd en waar kun je dan terecht?

13:30 uur – Ontvangst
14.00 uur – Opening door dagvoorzitter Willem Bertels, Voorzitter Platform Gehandicapten LV14.15 uur Pitch door A. Sandvliet, Directeur iDb over ‘Discriminatie en bewustwording’ 14.30 uur Debat met:

• Noëlle Nefs-Arts, lid Adviesraad sociaal domein Leidschendam-Voorburg
  • Joyce van Leeuwen, koersmanager Van Leeuwen Catering
  • Joyce van der Sloot, Combinatiefunctionaris Aangepast Sporten, Sport en Welzijn, SenW
  • Utku Canko, rolstoelhockeyer en vrijwilliger
  • Wim Jansen, ervaringsdeskundig vrijwilliger
  • Atlin Sandvliet, Directeur Stichting iDb

15.30 uur – Pauze

15.45 uur – Workshops, keuze uit:

1. ‘Ervaren van bewegen met een handicap’ door Peter Bracht en Utku Canco

2. ‘Ondernemerschap (on)beperkt’ door Joyce van Leeuwen, Van Leeuwen Catering

3. ‘Handelingsvaardigheden (on)beperkt’ door Stichting iDb16.45 uurAfsluiting door cartoonist Hugo Seriese

17.00 uur – Ontmoeting onder het genot van een hapje en drankje & Actie ‘Zet een Streep door Discriminatie’.

Actie: Zet een Streep door Discriminatie

Wethouder Stemerdink zal samen met SenW, Adviesraad sociaal domein Leidschendam-Voorburg, MKB LV, Platform Gehandicapten LV en Stichting iDb een streep door discriminatie zetten. Deze actie maakt onderdeel uit van het preventiebeleid van de gemeente Leidschendam-Voorburg om inclusie te bevorderen en discriminatie tegen te gaan.

Aanmelden

Alle inwoners van Leidschendam-Voorburg kunnen aan deze themamiddag meedoen. Als u erbij wilt zijn stuur dan een mail naar: vvanspronsen@stichtingidb.nl o.v.v. uw naam en welke workshop u wilt bijwonen.

Noot voor de redactie

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Vanessa van Spronsen, Projectleider Stichting iDb, vvanspronsen@stichtingidb.nl of Willem Bertels, Voorzitter Platform Gehandicapten LV, info@willembertels.nl